De eerste man met de Neuralink-chip van Musk krijgt een ongeluk: geen controle meer over de pc met zijn gedachten

Iets meer dan een maand na het implanteren van de chip begonnen de eerste problemen.

Noland Arbaugh is de eerste verlamde man die de Neuralink-chip, vervaardigd door het team van Elon Musk, geïmplanteerd kreeg, en hoewel dit een mijlpaal was en het experiment goed leek te beginnen, is het uiteindelijk mislukt. Na meer dan 400 dagen met de chip in het brein van Arbaugh, patiënt nul, en met als doel natuurlijke gebaren en bewegingen te vervangen door kunstmatige hersenimpulsen, is gebleken dat de eerste problemen al snel begonnen.

Wat is er misgegaan met de Neuralink-chip?

In januari van vorig jaar 2024 werden 64 kabels en 1024 elektroden in de hersenen van Arbaugh geïmplanteerd. Al deze apparaten registreren met behulp van kunstmatige intelligentie de door Arbaugh gewenste hersenimpulsen voor beweging en spraak en sturen deze door naar een computerscherm, waar de nagebootste impuls een cursor beweegt. Helaas duurde het niet lang voordat dit complexe systeem faalde.

Want iets meer dan een maand later bleek dat 85% van de elektroden die aan Arbaughs schedel waren bevestigd, los waren geraakt, waardoor de patiënt niet langer in staat was de computer met zijn gedachten te bedienen. De schuld lag echter niet echt bij het elektronische systeem…

Wat er gebeurde, was dat het hersenweefsel rondom alle geïmplanteerde apparaten langzamer genas dan verwacht, waardoor de kabels verschoven en vrijwel onbruikbaar werden. Ondanks deze tegenslag geeft Arbaugh toe dat hij het experiment wilde voortzetten, dat echter een einddatum heeft, aangezien de chip over vijf jaar uit zijn hersenen zal worden verwijderd en hij dan opnieuw het vermogen om zich uit te drukken zal verliezen.